Slovensko podľa Európskej únie vykazuje vysoké miery úmrtnosti na príčiny, ktorým je možné predchádzať. Práve investície do prevencie a šírenia informácií prostredníctvom kampaní by mohli zlepšiť zdravotný stav obyvateľov a zmierniť rozdiely v zdraví. V zahraničí sú napríklad kampane posilňujúce záujem o odporúčané očkovanie bežnou realitou. Na Slovensku sa s ním takmer nestretnete, no prezradím vám jednu svetlú výnimku.
1. WTF je HPV?
Kampaň, ktorá získala viaceré ocenenia a dokonca pobúrila antivakcinátorov natoľko, že na ňu reagovali sťažnosťou na Ministerstve zdravotníctva. Kampaň vysvetľuje zložitú problematiku rečou, ktorej dospievajúci dobre rozumejú. Zapojili sa do nej aj známe tváre ako Lujza či youtuber Explo. Táto kampaň ma nadchla hneď ako som sa o nej dozvedela ešte počas roka 2018. Doteraz ju veľmi rada predkladám ako príklad toho, ako môžu kvalitné kampane pozitívne ovplyvniť zdravie populácie a priblížiť zložitú problematiku vakcinácie zrozumiteľne.
2. Kampaň #VaccinesWorks od Unicef
Vakcíny chránia deti pred rôznymi chorobami po celom svete. Najchudobnejšie deti sú častokrát vystavené riziku ochorení viac a práve oni majú najmenšiu pravdepodobnosť, že vakcínu dostanú. Práve proti tomu bojuje Unicef a pomáha tam, kde je to najpotrebnejšie. Ich kampaň na zvýšenie povedomia o vakcinácii je veľmi inšpiratívna. Posúďte sami:
„Pomôž nám, pomôžeme tebe“ je integrovaná viackanálová kampaň, ktorá zahŕňa reklamu, PR, social media a komunikáciu s menšinovými etnikami. Hlavnou myšlienkou tejto kampane je preberanie zodpovednosti za vlastné zdravie. Zimné mesiace môžu byť pre zdravotné systémy náročné, najmä pre služby neodkladnej starostlivosti. Práve v tomto období stúpa výskyt respiračných ochorení. Kampaň napríklad poukazuje na dôležitosť očkovania proti chrípke. Ak sa ľudia začnú správať k svojmu zdraviu zodpovedne a konať skôr preventívne, ako vyhľadávať pomoc zdravotníkov, zníži sa záťaž na samotný zdravotný systém.
4. Kampaň SERIOUSLY.
Úžasná kampaň, ktorá šíri osvetu o rezistencii na antibiotiká. Kampaň povzbudzuje verejnosť k správnemu užívaniu antibiotík a upozorňuje na ich zneužívanie. Poukazuje na dôležitosť tohto problému a fakt, že rezistentné baktérie môžu mať v roku 2050 na svedomí milióny obetí ročne. Ak budeme naďalej pokračovať v nesprávnom užívaní antibiotík, v budúcnosti budú voči ochoreniam nefunkčné. Banálne ochorenia a poranenia sa bez účinnej liečby stanú opäť smrteľnými. Budúcnosť antibiotík je v našich rukách – tak znie hlavný slogan ich kampane.
5. „Stay home, break the chain“ = „Ostaňte doma, prerušte reťazec“
Samozrejme nezabudla som ani na aktuálnu tému koronavírusu. Prerušiť reťazec teórií je niekdy ťažké, ale prelomiť reťaz šírenia koronavírusu je jednoduché. “Ostaňte doma a prerušte reťazec” – tak znie heslo veľmi aktuálnej a zaijímavej kampane v Indii. Vytvorila ju spoločnosť Thought Blurb pre svoje Self-promo a verejný záujem. Čo poviete? Podľa mňa veľmi priateľsky a jednoducho vysvetlený fakt, že zvládnutie pandémie stojí na jednotlivcoch.